Topp 5

1. Vad krävs för att göra en ansökan om kredit hos EverydayPlus?

Svar: För att kunna göra en ansökan krävs det att du:

  • Är folkbokförd i Sverige
  • Är mellan 20 och 75 år
  • Inte har någon betalningsanmärkning och har en ordnad ekonomi
  • Har stadigvarande årsinkomst på minst 120 000 kr
  • Att du har Bank ID, antingen via din bank eller på din mobiltelefon
2. Hur ändrar jag min kreditgräns?
Svar: Du kan se om du har möjlighet till att förändra din kreditgräns genom att logga in på Mina Sidor med ditt Bank ID och klicka på ”Ändra Kreditgräns”. Där kan du i rullistan se till vilken kreditgräns du kan ändra till. Har du inte möjlighet till detta idag kan du avvakta några månader för att se om det då finns möjlighet.
3. När kommer pengarna in på mitt konto vid en överföring?
Svar: Banköverföringsperioden beror på vilken bank du har. Har du Nordea förs pengarna vanligtvis över inom 15 minuter (under öppettider). Har du en annan bank så förs uttag gjorda innan kl. 13.30 på vardagar över senare samma dag innan kl. 18.00. Gör du uttag efter kl. 13.30 får du pengarna nästkommande bankdag, om du har en annan bank än Nordea.
4. Jag vill slutbetala min kredit, hur går jag tillväga?
Svar: För att få fram det totala beloppet du skall betala loggar du in på Mina Sidor, klickar på ”Fakturor” och ”Återbetalningskalkylatorn”. Där anger du vilken dag du avser göra din inbetalning och får då fram det korrekta beloppet. Där finner du även alla uppgifter du behöver för att kunna genomföra betalningen som kontonummer och OCR nummer.
5. Kan jag få en avbetalningsplan?
Svar: Vid delbetalning av din faktura är minsta summan 1/5 av din totala skuld. Om du inte kan betala denna summa senast vid förfallodagen så följer det kvarstående beloppet med till nästkommande faktura tillsammans med en förseningsavgift på 135 kr.

Allmänna frågor

Vad krävs för att göra en ansökan om kredit hos EverydayPlus?

Svar: För att kunna göra en ansökan krävs det att du: 

  • Är folkbokförd i Sverige
  • Är mellan 20 och 75 år
  • Inte har någon betalningsanmärkning och har en ordnad ekonomi
  • Har stadigvarande årsinkomst på minst 120 000 kr
  • Att du har Bank ID, antingen via din bank eller på din mobiltelefon
Hur ansöker jag om en kredit?
Svar: Att ansöka och teckna kreditavtalet tar bara några minuter. Du ansöker om krediten här på vår hemsida. Först identifierar du dig med Bank ID eller dina Bankuppgifter och därefter fullföljer du ansökan. Krediten tecknas online och detta innebär att du inte får hem något avtal att skriva under, utan detta kommer att finnas tillgängligt på Mina Sidor när din ansökan är beviljad. Efter att du blivit beviljad din kredit är din kredit fritt tillgänglig för dig.
Kan jag ansöka om kredit för en vän/släktings räkning eller ange någon annans kontonummer?
Svar: Nej, detta är inte möjligt. Vi beviljar endast kredit till dig personligen och till ditt eget privata konto!
Vilket kreditutrymme kan man ha?
Svar: Kreditutrymmet är från 3 000 kr till 20 000 kr.
Vilket belopp kan jag ta ut från min kredit?
Svar: Det minsta beloppet att ta ut är 200 kr och det maximala är 20 000 kr. Din maximala summa att ta ut beror på hur stor kredit du har hos oss.
Hur gör jag för att ta ut pengar från min kredit?
Svar: Du kan göra ditt uttag från krediten till ditt bankkonto som du angett vid din ansökan på två olika sätt. Du kan logga in på Mina Sidor och klicka på ”Uttag” där du kan genomföra uttaget, eller skicka ett SMS till 0700 000 777 med texten UTTAG följt av summan du vill ta ut. T.ex. UTTAG 1000
Jag vill säga upp min kredit, hur gör jag?
Svar: Du har rätt att ångra avtalet inom 14 dagar efter att det tecknats, eller efter den dag då du mottog ett förhandsbesked om din kredit tillsammans med villkoren. Uppsägning av avtalet måste göras genom en skriftlig begäran till vår kundservice och kan göras under hela kreditperioden.
Hur betalar jag tillbaka krediten?

Svar: Du får en faktura månaden efter att du gjort uttag från din kredit. Om du t.ex. gör uttag i Januari så kommer fakturan i Februari. Du betalar då antingen hela fakturabeloppet, eller delbetalar den med minst 1/5 av det totala beloppet. Vid delbetalning tillkommer en månadsränta på 5 % av det återstående beloppet, denna tillkommer på nästa månadsfaktura då räntan debiteras i efterhand.

Hur mycket kan jag ta ut när jag har betalat min faktura?
Svar: På din faktura kan du se hur mycket av din inbetalning som går till ränta och eventuella kostnader. Den summan som blir kvar kommer du att kunna ta ut igen på din kredit.
Kan jag göra fler uttag trots att jag gjort uttag tidigare den här månaden?

Svar: Ja, det kan du göra om du inte har någon obetald faktura som är förfallen. Alla dina uttag du gör under samma månad kommer på din faktura till nästa månad oavsett antal uttag som du gör. 

Hur skaffar jag en kreditspärr så att jag inte kan låna pengar?

Du kan få en kreditspärr genom att skicka oss en skriftlig begäran om detta, eller genom att ringa vår kundservice. En kreditspärr är oåterkallelig och gäller alla våra låne- och finansieringstjänster såvida du inte begär något annat. Tänk på att en kreditspärr du begär hos oss endast gäller EverydayPlus i Sverige.

Priser

Vad kostar det att ha en kredit?
Svar: De första 10 dagarna efter att du gjort ett uttag uppgår räntan till 15 procent på den utnyttjade krediten. Därefter uppkommer en räntefri period. Från och med den andra 30-dagarsperioden och framåt uppgår räntan till 5 % per månad. Väljer du att delbetala din faktura tillkommer en månadsränta på 5 % av det återstående beloppet på din faktura. Räntan läggs på din nästa månadsfaktura.

Fakturafågor

När får jag min faktura?
Svar: När du har gjort ett uttag så skapas fakturan månaden efter att uttaget är gjort med förfallodag i slutet av månaden. Ex: Du gör ett uttag 9:e Mars, din faktura skapas då den 10:e April och har förfallodag den 30:e April.
Kan jag betala innan fakturan kommer?
Svar: Du kan alltid göra en inbetalning innan du har mottagit din faktura genom att logga in på Mina Sidor och klicka på Fakturor. Där finner du all information du behöver för att genomföra din inbetalning som belopp, kontonummer samt OCR nummer.
Hur gör jag om jag vill betala in hela skulden?
Svar: Du kan enkelt beräkna det totala beloppet du skall betala genom att logga in på Mina Sidor och klicka på ”Fakturor”. Där finner du ”Återbetalningskalkylatorn” där du väljer det datum du avser göra din betalning till oss och då får fram en korrekt summa. Där finner du även kontonummer för inbetalningen och OCR nummer.
Jag kan inte betala min faktura?
Svar: Om du inte har möjlighet att betala din faktura så kommer det kvarstående beloppet och en förseningsavgift på 135 kr att tillkomma på din nästkommande faktura. Efter 4st obetalda fakturor kommer ditt ärende att gå till Svea Inkasso där du blir tilldelad en handläggare och har möjlighet att lägga upp en avbetalningsplan. Din kredit kommer då att avslutas i sin helhet.
Hur lång tid tar det innan ni får min betalning och får jag någon bekräftelse?
Svar: Det tar normalt mellan 2-4 bankdagar tills att vi får din betalning. Du kommer att få en bekräftelse per SMS så snart vi mottagit pengarna.
Hur lång återbetalningstid har jag?

Svar: Vill du delbetala ditt utnyttjade belopp betalar du minst 1/5 varje månad.

Hur får jag fakturan varje månad?

Svar: Den skickas hem till dig om inget annat anges. Önskar du få den på e-mail så kan du logga in på Mina Sidor och ändra detta under ”Inställningar”.

Ansökan och kreditgräns

Jag har gjort en ansökan om kredit, men blev inte beviljad. Vad beror detta på?
Svar: När du gör en ansökan hos oss så görs en helhetsbedömning innan beslut tas där vi tittar på hela din ekonomiska situation. Det är långivaren som, helt enligt egen bedömning och utan att den behöver ange någon orsak, kan neka kredit. Långivaren är inte skyldig att motivera sitt beslut att neka kredit.
Vilket företag görs kreditupplysningen genom?

Svar: Vid alla ansökningar görs en kreditupplysning via Bisnode, www.bisnode.se för att säkerhetsställa den ekonomiska situationen.

När kan jag göra min ansökan?
Svar: Du kan göra din ansökan närsomhelst. Din ansökan behandlas varje dag mellan klockan 07-21. Det är även under denna period vi hanterar dina uttag som du önskar göra.
Kan företag ansöka om EverydayPlus kredit?
Svar: Nej, krediten är endast tillgänglig för privatpersoner.
Jag har inget Bank ID, hur skaffar jag det?
Svar: Kontakta din bank och be dem att förse dig med detta. Det är en enkel process som går snabbt att ordna!

Mina uppgifter

Jag har nytt namn/telefonnummer/adress, hur ändrar jag det?
Svar: För att ändra din adress behöver du kontakta oss på Kundtjänst per email. Tänk på att det endast är möjligt att ändra din adress där du är folkbokförd eller till Särskild Postadress som är anmäld till Skatteverket. För att ändra ditt telefonnummer eller mailadress måste du logga in på Mina Sidor med ditt Bank ID och klicka på ”Inställningar” där du kan uppdatera detta.
Kan någon annan få veta att jag har kredit hos er?
Svar: Nej, vi lyder under Banksekretessen och vi använder endast dina uppgifter till vår egen hantering av kunduppgifter i samband med vår verksamhet. Vi vidarebefordrar ingen kundinformation till några utomstående parter, personer eller företag.
Jag har glömt mitt lösenord till Mina Sidor, hur gör jag för att skapa ett nytt?

För att skapa ett nytt lösenord loggar du in på Mina Sidor med ditt Bank ID där du under ”Inställningar” kan ange ett nytt lösenord.

Spärra mitt personnummer

Kan jag spärra mitt personnummer?

Svar: Ja, det kan du göra genom att ringa till vår kundtjänst 08-225 115 eller maila oss kundtjanst@everydayplus.se Tänk på att din spärr är evig och går inte att häva.

Hur mycket vill du ta ut?

3000,00 Kr

  • Du betalar totalt:
    Kr
  • eller delbetalning:
    Kr
  • Kredit:
    Kr
  • Ränta (15%):
    Kr
  • Förfallodag:2017-08-31
Pris exempel: Den effektiva årsräntan är 99,83%, och 5000 kronor, i enlighet med konsumentkreditlagen.

Kundservice

Vardagar 9-20
Helger 10-16
Telefonnummer
08 225 115
E-post
kundtjanst@everydayplus.se
Chat
Chat